دانشمندان موفق به اندازهگیری دمای درون سلولها شدند

دانشمندان موفق به اندازهگیری دمای درون سلولها شدند
مجله علمی ایلیاد - گروهی از محققین دانشگاه رایس و کالج پزشکی بیلور، با استفاده از یک نسخهی بهبود یافتهی موتور مولکولی «BODIPY» توانستهاند دمای درون یک سلول منفرد را اندازهگیری کنند. BODIPY با استفاده از یک زنجیرهی پلیاتیلن گلایکول بهبود یافته است و برای انجام این کار کاملاً مناسب شده است. حالت فلورسنت آن به مدت بسیار کمی درون سلول طول میکشد و این مدت بستگی شدیدی به تغییرات دما و گرانروی محیط اطراف آن دارد. در زمانی که گرانروی بالا باشد، محیط درون سلول به گونهای است که مدت زمان حفظ حالت فلورسنت فقط به دمای اطراف بستگی دارد. این بدان معنی است که در یک دمای خاص، سرعت خاموش شدن نور نرخ خاصی دارد که میتوان آنرا توسط یک میکروسکوپ مخصوص مشاهده کرد.
«انگل مارتی» بهعنوان شیمیدان دانشگاه رایس، میگوید: «چیزی که ما اندازهگیری میکنیم در حقیقت مدت زمانی است که مولکول در حالت برانگیخته باقی میماند. این مدت زمان بستگی به سرعت جنبیدن مولکول دارد. اگر دما را افزایش دهید، سرعت جنبیدن افزایش مییابد و باعث میشود زمان باقی ماندن در حالت برانگیخته کمتر شود. این اثر به صورت معمول به غلظت مولکولهای BODIPY درون سلولها بستگی ندارد. اگر محیط درون سلول به میزان کمی گرانروی بیشتری داشته باشد، چرخش مولکول کمی آهستهتر میشود. این الزاماً به معنی سردتر بودن و یا گرمتر بودن مولکول نیست؛ فقط نشان میدهد که گرانروی محیط متفاوت است. ما دریافتیم که اگر بتوانیم چرخش این موتور را محدود کنیم، در گرانرویهای بالا، ساعت درونی این مولکولها بهطور کل مستقل از گرانروی میشود. این کار یک کشف معمولی نیست.»
بر اساس گفتههای این گروه تحقیقاتی، روش مورد استفاده توسط آنها را شاید بتوان برای یافتن اثرات از بین بردن تومورها مورد استفاده قرار داد. برای از بین بردن تومورها از گرما برای نابودی سلولهای سرطانی استفاده میشود. دکتر مارتی میگوید: «این سلولهای سرطانی دارای متابولیسم بالاتری هستند و به همین دلیل تولید گرمای بیشتری میکنند. ما مایلیم بدانیم که آیا میتوان سلولهای سرطانی را با میزان گرمای تولیدی آنها و تفاوت دمایی آنها با سلولهای معمولی شناسایی کرد یا خیر؟»
نتایج کار این گروه تحقیقاتی در مجلهی Physical Chemistry B به چاپ رسیده است.

