آیا انسانها، باعث انقراض پنگوئنها هم میشوند؟

آیا انسانها، باعث انقراض پنگوئنها هم میشوند؟
مجله علمی ایلیاد – پنگوئن امپراتور یکی از جنبههای زیبای حیات وحش قطبهای زمین است و از بین رفتن آن بسیار ناراحت کننده خواهد بود. اگر توافقنامهی آب و هوایی پاریس توسط امضاکنندگان آن رعایت نشود، میتوان گفت که این گونه از حیوانات سرنوشت بدی را در پیش خود دارند. در مطالعهی جدیدی که در مجلهی Global Change Biology منتشر شده است، محققین نشان دادهاند که جمعیت این حیوانات در انتهای قرن کنونی میلادی، آنقدر کم میشود که میتوان شبه انقراض را دربارهی آنها به کار برد.
توافقنامهی پاریس یک ابتکار بینالمللی است که قصد دارد از گرمایش بیش از ۱.۵ درجهای اتمسفر به نسبت قبل از صنعتی شدن جهان جلوگیری کند. بر این اساس، دانشمندان سه سناریوی محتمل را در آینده در نظر گرفتهاند؛ یکی اینکه گرمایش در حد ۲ درجهی سانتیگراد کنترل شود، دوم اینکه گرمایش در حد ۱.۵ درجه کنترل شود و سناریوی سوم اینکه هیچ گونه کنترلی بر روی گرمایش جهانی صورت نگیرد.
«استفانی جنووریر» از موسسهی WHOI به عنوان نویسندهی اول این مقاله، میگوید: «امروزه میزان دیاکسیدکربن در اتمسفر بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ کرهی زمین است. اگر انتشار این ماده با همین سرعت کنونی ادامه پیدا کند، به زودی مقدار آن در اتمسفر به ppm ۹۵۰ میرسد. اکثر مردم اثرات وحشتناک این اعداد را نمیدانند؛ به همین خاطر من عواقب بروز این شرایط را در یک چیز زنده نشان دادهام؛ پنگوئنهای امپراطور.»
بر اساس پیشبینی که دانشمندان کردهاند، اگر هیچ کاری بر اساس توافقنامهی پاریس صورت نگیرد، ۸۶ درصد از کلونیهای پنگوئنها تا سال ۲۱۰۰ میلادی ۹۰ درصد جمعیت خود را از دست میدهند. اگر سقف ۱.۵ درجه رعایت شود، فقط ۱۹ درصد کلونیها دچار کاهش جمعیت در اثر از دست رفتن یخهای اطراف میشوند. اگر سقف ۲ درجه در نظر گرفته شود، این مقدار به ۳۱ درصد افزایش پیدا میکند. دانشمندان میگویند که تا کنون ۵۴ گونه پنگوئن در قطب جنوب شناسایی شده است که اگر کاری برای آنها انجام نشود، تا سال ۲۱۰۰ جمعیت همهی آنها دچار کاهش میشود و از آنجا که اکثر پنگوئنهای دنیا در این مناطق حضور دارند از بین رفتن این پنگوئنها را میتوان شبه انقراض این گونه در نظر گرفت.

